|
Java programını yazma ve çalıştırma - Java Webmaster bilgi bankası, knowledge base Webmaster Araçları
AnaSayfa > Java > Java programını yazma ve çalıştırma |
| Kategori | : Java | Gönderen | : Admin | Tarih | : 2008-12-07 | Puan | : 4 | Katılımcı : 3 | Okunma | : 6479 | | | |
| | Her programda olduğu gibi java programlarında da ilk evre programı yazmaktır. Java programları her editör programıyla yazılabilirler. Örneğin Unix sistemlerinde viveyaemacs,windows 95 ve windows NT de DOS Edit, veya Windows Notedefteri (notepad) programları kullanılabilir. Programı direk içinde yazıp çalıştırabilen Microsoft Visual J++, Symantec Visual Café, Jpad, Borland JBuilder gibi Java geliştirme paketleri de mevcuttur.
Şüphesiz programı yazmadan önce Java compilerının bir kopyasını edinmeniz de gerekir. Java geliştirme seti (Java Developers kit - JDK) SUN bilgisayar şirketinin
http://www.java.sun.com
veya
http://www.javasoft.com
internet adreslerinden bedava çekilebilir. Çekme zahmeti çekmek istemiyorsanız SUN bu programları CD formatında da satmaktadır.
Java programı isim.java seklinde editörle yazılır. Java programınız yazıldıktan sonra ilk step java derleyici (compiler) programıyla isim.class ara bilgisayar kodunu oluşturmaktır.
Java programını yazarken dikkat etmeniz gereken diğer bir özellik de javanın nesne sınıfının ismiyle dosyadaki isminin aynı olmasıdır. Bilgisayar konsol ekranında (DOS veya UNIX Console)
javac isim.java
Komutunu bilgisayara gönderdiğinizde programınızda hata yoksa java derleyicisi isim.class dosyasını yaratır. Eğer programınızda hata varsa hataların listesini verir. Programlamanın dili ingilizce olduğundan bu hata açıklamaları da ingilizcedir. Editör programına geri dönüp hataları düzeltmeniz, programı tekrar kaydetmeniz ve sonra bu komutu tekrar denemeniz gerekecektir. Java programları iki ortam için yaratılabilir. Birincisi Konsol ortamıdır (DOS, Unix console gibi). Konsol ortamını kullanırken java dilinin konsol komutu java kullanılarak isim.class dosyası yerel bilgisayarın makine diline dönüştürülür. Bu temelde bir tercüme (interpretation) işlemidir. Sonuç olarak java dilinde iki kademeli bir proses kullanılır, birinci işlemde java dosyası class dosyasına çevirilir, ikinci işlemde ise class dosyası yerel bilgisayarın makine diline dönüştürülür. konsol ortamında çalıştırılan program sonuçları yine konsol ortamında alınacağı gibi pop-up pencere grafik ortamında da alınabilir. İkincisi ise Pencere (Applet) ortamıdır. Eğer Program konsol ortamında yazılmışsa
java isim
komutu kullanılarak sonuçlar ekranda veya açılan bir pencerede görülebilir. Eğer Program applet ortamında yazılmışsa html dilinde isim.html dosyası açılır. En basit şekilde html dosyası şu şekilde tanımlanabilir :
<html >
<applet code="isim.class" width=200 height=50 >
</applet >
</html>
daha sonra bu dosya konsoldan
appletviewer isim.html
komutuyla çalıstırılabilir. Buradaki appletviewer komutu java program paketindeki basitleştirilmiş bir browser programıdır. Bu komut yerine isim.html dosyası herhangi bir browser programına yüklenerek görülebilir. Programcılıkta adeta adet haline gelen ilk uygulama daima o dilde ekrana Hosgeldiniz çiktisi almaktır. Bizde bu kuralın dışına çıkmayalım. Aşağıdaki listede ilk konsol programımız Hosgeldiniz.java görülmektedir.
Program 1.1 Hoşgeldiniz.java konsol programı
import java.io.*; //java girdi cikti sinifini cagir
class Hosgeldiniz
{
public static void main(String args[])
{
System.out.println("Java Sinifina Hos Geldiniz!");
}
}
bu programı çalıştırmak için
javac Hosgeldiniz.java
java Hosgeldiniz
komutlarını konsolda vermemiz yeterlidir
konsol çıktısı olarak:
Java Sinifina Hos Geldiniz!
Yazısını alırız.
Şimdi bu programdaki satırlara tek göz atalım.
import java.io.*; Bu deyim java konsol girdi çıktı kütüphanesindeki metotları programımıza aktarır.
//java girdi cikti sinifini cagir
// işaretiyle başlayan yazılar bilgisayar tarafından kullanılamaz sadece programı okuyanı bilgilendirmek amacı taşır /* ..... */ işaretleriyle de verilebilir. Örneğin :
/* Bu kısımda yazılanlarla bilgisayar ilgilenmez
Sadece insanların programı anlaması içindir
*/
class Hosgeldiniz Class (sınıf) nesne kökenli programlama yapısının temel taşıdır. Her Class´ın kendine özgü bir ismi olması gerekir. Daha önce yazılmış Class´lar import deyimiyle programa çağırılabilirler. Yeniden yazılmaları gerekmez. Class yapısı ve tanımlamaları üzerinde daha sonraki bölümlerde çok daha detaylı bilgi verilecektir.
{ } başlatma ve bitirme : Sınıf tanımlaması da dahil olmak üzere Tüm Program parçacıkları { işaretiyle başlar ve } işaretiyle son bulur. {} işaretleri arasında yazılan program parçacıklarını normal metin yazılmasındaki paragraf kavramına benzetebiliriz. Ayrıca program koduna baktığımızda "; " işaretine sık sık rastlıyoruz. Bu işaret java komutunun bittiğini belirtir. Cümle yağısında kullanılan nokta "." işareti gibi işlev görür. Java programlarını istersek ";" ve "{}" ayraçlarını kullanarak tek bir satır olarak yazabiliriz. Fakat bu programın bizim tarafımızdan okunurluğunu zorlaştırır. Program kodunu yazarken boşluk ve satır aralıkları bırakarak insanlar tarafından programın okumasını kolaylaştırabiliriz. Modern programcılıktaki en büyük sorunlardan biri bigisayar kodlarının bakım ve onarımı sorunudur. Ticari olarak yazılan her programın belli bir ömrü olduğunu ve daha sonra başka bir programcı tarafından üzerinde tekrar çalışılacağını sürekli olarak hatırlamak zorundayız.
public static void main(String args[]) diğer dillerde fonksiyon (function), subroutine, procedure gibi adlarla anılan Program parçacığının başlığı. Bu Program parçacıkları javada Metot (Method) adıyla anılır. Metotların girdileri ve çıktıları olabilir. Bu metotun adı main (ana Program) dır. String değişken türü args[] değişkeni girdi olarak girebilir. Bu metotta void çıktı türü kullanılmıştır. Void kelimesi bu methotdan hiçbir çıktı alınmayacağını belirtir. public metota dışarıdan ulaşılabilme izni verir.
System.out.println("Java Sinifina Hos Geldiniz!"); Bu satır System.out sınıfından println metotunu çalıştırır. Bu metot method girişinde gönderilen String tipi değişkeni konsol çıktısına aktarır. Fortran dilindeki write(*,*) veya print*, c dilindeki printf, c++ dilindeki cout<< terimlerinin javadaki tam karşılığıdır.
"Java Sinifina Hos Geldiniz!" stringi aynen aktarılırken içinde c dilinde kullanılan temel kontrol terimleri yer alabilir ve aynen c dilindeki anlamlarıyla kullanılabilir. Bu kontrol terimlerinden en yaygın olarak kullanılan bazıları:
alt satıra geç
bir sonraki tab´a atla
gir tuşu bas
\ işaretini yaz
" " işaretini yaz
Bir sonraki yazıda swing sınıfını kullanarak java ile görsel programlamaya gireceğiz.
|
Yorumlar | Henüz Kimse Yorum Yapmamış, ilk yorumu siz ekleyin! | Yorum Ekleme Aparatı | Yorum Eklemek için lütfen sol menuden giris yapınız.. | Toplam 0 yorum listelendi. |
|